top of page

Blog: eHealden gezocht

Ik was onlangs op het grote eHealth Congres van Nederland. Allerlei nieuwe eHealth initiatieven passeerden de revue. Er werd veel gesproken over de kansen die er liggen op gebied van eHealth en er wordt vanuit de overheid weer extra geld in gestoken. Allemaal goed nieuws en positieve ontwikkelingen, zo klinkt het. Maar…

De crux van het succes

Zelf werk ik, zoals jullie weten, óók aan een aantal eHealth apps. Wat ik vooral in de praktijk merk, is dat het succes niet van de eHealthoplossing zelf afhangt. Er zijn al meer dan genoeg eHealthoplossingen beschikbaar; misschien zelfs wel té veel. Er zijn zelfs allerlei keurmerken en specifieke App Stores met ‘goedgekeurde apps’ in het leven geroepen om hele zooitje nog een beetje te kunnen managen. Volgens mij zijn we er allang met die eHealth oplossingen. Uiteraard mag het mooier, sneller en gebruiksvriendelijker, maar dat is volgens mij nou net niet de crux van het succes.

Op hetzelfde eHealth Congres werd er door alle aanwezigen, van gebruikers, tot makers tot hulpverleners steen en been geklaagd dat ‘het niet opschoot’. Neem het iKonische verhaal van Anne-Miek Vroom bijvoorbeeld. Ze vertelde over het ongelofelijke aantal röntgenfoto’s die bij haar zijn gemaakt, omdat het onderling delen van foto’s tussen ziekenhuizen nog altijd lastig blijkt te zijn. De techniek is hier allang klaar voor. De techniek was hier al klaar voor, nog vóór onze eHealth revolutie van de afgelopen paar jaar. En toch is het nog steeds gedoe.

Hoe komt dat nu precies… en wat kunnen we daaraan doen?

Wat mij altijd opvalt aan de eHealthoplossingen die wij bedenken en maken, is dat ze de ene keer fantastisch werken en de andere keer niet of nauwelijks van de grond komen. Terwijl het vaak dezelfde type oplossing is, in een zelfde soort situatie, met dezelfde bureaucratische last en dezelfde werkdruk, met dezelfde support vanuit de organisatie. Alleen de gebruikers verschillen. De ene keer werken we met hulpverleners samen die elk detail perfect willen hebben, omdat ze er anders niet in geloven. Zij verliezen het grotere doel nog weleens uit het oog. Of hulpverleners die bij voorbaat al zuchtend naar hun to-do-list kijken en zeggen dat ze er niets bij kunnen hebben. Ondanks dat het gebruik van de specifieke oplossing hen wellicht kan ontlasten. De andere keer werken we met cliënten en hulpverleners samen die een helder doel voor ogen hebben en de kern willen aanpakken. Of een knopje in de eHealthoplossing wel of niet op de juiste plek staat, is daar geen onderwerp van gesprek. Of de oplossing een cliënt echt helpt, wel…

eHealden

De cliënten en hulpverleners die het grotere doel voor ogen houden; zij zijn degene die eHealth succesvol maken. Zij zijn degene die zich ervan bewust zijn dat je je niet door randzaken moet laten afleiden en dat eHealthoplossingen van zeer grote toegevoegde waarde kunnen zijn als je ze omarmt en voor de volle 100% toe wil passen.

Beste Minister Schippers Zou het niet beter zijn om een keer een congres met eHealden te organiseren in plaats van een congres over eHealthoplossingen? Daar hebben we er onderhand al wel genoeg van gehad.

2 weergaven0 opmerkingen
bottom of page